czwartek, 5 maja 2011

konkursy, konkursy, konkursy

Szkoła to przede wszystkim konkursy wiedzy przedmiotowej.

Zanim zacznę pisać coś więcej na ten jakże ważny temat chciałam podać w tym blogu link do konkursu językowego, który zdominał moją pracę nauczycielską w latach ZWŁASZCZA 2001-2003, ale powiedzmy, że 2001-2004. 3 lata to niezbyt wiele ale czasem 3 lata jest to EPOKA. I to była pewna epoka w moim życiu.

Ten wpis w moim blogu będzie raczej krótki i chcę tutaj podać tego linka ponieważ zawsze w latach 2001-2004 - a powinnam już w roku 2000 co skomentuję być w następnym poście a być może później troszkę - zastanawiałam się do czego służą szkolne konkursy językowe - w ogóle konkursy wiedzy szkolnej wszelakiej, ale zwłaszcza pewne konkursy językowe. Przykład - link poniżej.

Skalę trudności konkursu proszę sobie osądzić samodzielnie.
Moim zdaniem ten konkurs jest bardzo trudny.

Jednakże jak napisałam podaję link do konkursu językowego, o którym mowa nie dlatego, żeby oceniać go z punktu widzenia trudności językowych, a także z wielu innych, tylko z powodu właśnie pytania, z którym być może powinnam udać się do specjalistów z zakresu konkursów szkolnych - właściwie jakiemu celowi służy konkretnie ten konkurs szkolny,
jakie płyną z tego korzyści edukacyjne dla ucznia, co on obrazuje, czemu on służy po prostu. Jakim celom. Są one tam wyszczególnione, ale ja coś nie za bardzo je do dziś pojmuję. Może Czytelnicy tego bloga będą mieć z tym mniej problemów. Bardzo proszę o stosowne komentarze.
A oto owe celu powstania konkursu językowego FOX:

Konkurs FOX ma na celu nie tyle wyłonienie talentów językowych, ale zaproszenie dzieci i młodzieży do wspólnej zabawy. Zważywszy, iż język angielski jest narzędziem komunikacji w integrującej się Europie, i nie tylko, konkurs taki jest dodatkową zachętą do nauki tego języka. Kilkuletnie doświadczenie w przeprowadzaniu konkursów językowych oraz profesjonalna kadra specjalistów języka angielskiego gwarantuje wysoki poziom.

I link do owego konkursu -



Napisać tutaj muszę SZCZERZE, że nigdy nie rozumiałam jak konkurs szkolny z języka obcego może służyć ZABAWIE. Czy to jest rodzaj zabawy karnawałowej czy innej? I właściwie - poziomu nie kwestionuję bynajmniej choć w takim razie zupełnie nie rozumiem tego terminu ZABAWA tutaj. Czyli jak rozumiem im wyższy poziom konkursu językowego tym zabawniej? Przecież wysoki poziom nauczania zawsze niesie ze sobą stres, niewiadomą, jakąś atmosferę nerwowości.
No chcąc nie chcąc - każdy zawsze chce być najlepszy , wypaść jak najlepiej.
I rozumiem, że osiągnąć to można tylko zabawą? Przecież uczeń odpowiada w tym konkursie na pytania - gdy ja uczyłam to nauczyciele w szkole wg klucza sprawdzali te prace, po numerach identyfikacyjnych rozkodowywane były nazwiska uczniów. Od razu wiadomo było kto ile dostał punktów, jak odpowiadał na konkretne pytania. I dla mnie do tego momentu wszystko jest jasne. Co jednak zrobić z tymi informacjami? Nie wiem. Do dziś to pytanie zostawiam otwarte - jest to moje pytanie retoryczne. Każdy rodzic dziecka szkolnego powinien wiedzieć jakie są zasady udziału w szkolnym konkursie językowym FOX.
Ja tutaj jeszcze dla osób, które tego nie wiedzą wpiszę regulamin tego konkursu - od 11 lat właściwie ten sam:


  1. Prawo uczestnictwa ma każdy uczeń zgłoszony przez szkołę. Opłata za udział w konkursie wynosi 8 zł od uczestnika i może być wnoszona przez osoby prywatne, firmy, Rady Rodziców, Dyrekcje Szkół, instytucje i urzędy wspierające działalność oświatową.
  2. Zgłoszenia grupowe ze szkoły wraz z kopią przekazu pieniężnego należy przesłać do koordynatora regionalnego (w terminie ustalonym przez koordynatora regionalnego).
  3. Konkurs odbywa się w pięciu grupach wiekowych:
    • kategoria KITTENS dla klas III i IV szkół podstawowych,
    • kategoria BUNNIES dla klas V i VI szkół podstawowych,
    • kategoria DUCKS dla klas I i II gimnazjów,
    • kategoria LIONS dla klas III gimnazjów i I szkół ponadgimnazjalnych,
    • kategoria EAGLES dla klas II i III szkół ponadgimnazjalnych.
  4. Zawody mają charakter jednorazowego testu (bez żadnych eliminacji wstępnych) trwającego, poza sprawami organizacyjnymi, 75 minut rozpoczynającego się między 8.00 a 8.30.
  5. Uczeń rozwiązuje test w swojej szkole lub szkole pobliskiej pod nadzorem nauczyciela - opiekuna konkursu. Uczestnik konkursu rozwiązuje zadania samodzielnie i przed zebraniem przez nauczyciela wszystkich kart odpowiedzi nie udostępnia rozwiązań innym. Niedozwolone jest korzystanie z elektronicznych środków przekazu.
  6. Każdy test składa się z pytań o trzech stopniach trudności. Zasady punktacji są następujące:
    • za poprawną odpowiedź na każde z pytań I części można otrzymać po 3 punkty, z II części - po 4 punkty, a z III części - po 5 punktów,
    • za każdą błędną odpowiedź odejmuje się 25% punktów przewidzianych dla danego zadania,
    • w przypadku braku odpowiedzi przyznaje się 0 punktów.
  7. Elementem konkursu jest także prawidłowe wypełnienie przez uczestników kart odpowiedzi, za co "na starcie" uczeń otrzymuje 25% wszystkich punktów możliwych do zdobycia za rozwiązanie zadań.
  8. Odpowiedzi udziela się na specjalnej karcie, którą należy wypełniać tylko kolorem czarnym lub granatowym, najlepiej ołówkiem o średniej twardości.
  9. Wyniki, które nie podlegają odwołaniu, zostaną ogłoszone w ciągu dwóch miesięcy od dnia przeprowadzenia konkursu. Każda szkoła, której uczniowie uczestniczyli w teście, otrzyma imienną listę rezultatów.
  10. Organizator zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia testu kontrolnego lub skreślenia z listy w przypadku wyników wskazujących na brak samodzielnej pracy uczestników.
  11. Karty odpowiedzi nie są udostępniane do wglądu.
  12. W przypadku dyskwalifikacji ucznia jedynie szkolnemu opiekunowi konkursu, po wnikliwym zbadaniu, przysługuje prawo do odwołania w ciągu dwóch tygodni od ogłoszenia wyników.
  13. Organizator podczas edycji konkursu zastrzega sobie prawo obecności w charakterze obserwatora w wybranych przez siebie szkołach.
  14. Dyrektor szkoły lub zespołu szkół wskazuje nauczyciela - opiekuna konkursu: osobno dla szkół podstawowych, osobno dla szkół gimnazjalnych i osobno dla szkół ponadgimnazjalnych.

Ja osobiście proszę zwrócić uwagę na punkt pierwszy regulaminu tego konkursu i bardzo proszę mi go objaśnić. Jakim właściwie prawem uczeń, który bierze udział w szkolnym konkursie zobowiązany jest samodzielnie do uiszczenia opłaty 8 zł w tym wypadku. Niby nie dużo - no właśnie niby nie dużo - to po co w ogóle jakaś opłata? Nie rozumiem.

I to na tyle dziś chciałam napisać.

Ciąg dalszy wkrótce.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz